Co si uvaříme aneb Mám vejce!

23.11.2018 17:55

Vyrážím na trh. Začínají se objevovat rajčata, máme tu okurky a stále kraluje avokádo velikosti dýně. Objevují se brambory! Hurá! Po týdnech na rýži vítaná změna. Začínají pomeranče, zelené koule, a ještě zelenější a tvrdší citrony. Zase ale zaručují litry šťávy, jen musíte vědět, jak na ně. Nutno mačkat a otloukat a poté naříznout podélně, aby se šťáva uvolnila. Možná by to platilo i na tu žluté, co znám z Prahy ze supermarketů, ze kterých obvykle také nic nevydoluji.

Jako každý den řeším, co t budu vařit. Kubánská kuchyně je typická hlavně improvizací. Existují tradiční recepty jako rýže a fazole, ale v podstatě musíte každý den přemýšlet, co uvaříte z toho, co se vám zrovna podařilo nakoupit. Zelenina a ovoce se nedováží, vše je vlastně sezónní, takže tu mám české módní "bedýnky " dostupné na každém trhu! Už umím vařit i párek v omáčce, co mi poradila sousedka i různé kořeny ochucené cibulkou. Všechno vlastně chutná báječně a jestli je to strava vyvážená, to si můžeme domýšlet. Výživový poradci by si užili!

Občas mám problém se základními položkami, jako třeba máslo. To už pár týdnů není. Nebo třeba taková vejce! Jedna z hlavních složek jídelníčku - co tak k snídani? Vejce! Nemáte maso? Vejce! Na trhu vám je obvykle nabídne někdo "podpultem" se slovy "Mám vejce". Poprvé jsem měla chuť odpovědět, že "to mě vůbec nezajímá a co je to za nemístnou poznámku". Později mi došlo, že ten čokoládový prodejce nabízí "na černo" vejce na prodej. Stále mě dokáží překvapit.

Také se vám ale nabízí možnost čerstvých ryb, pokud tedy zrovna bydlíte tak, že moře a rybáře máte v podstatě před domem. Ryby jsou různobarevné a různoploutvé, o druzích toho moc nevím. Prostě takové, které neznám, ale chutnají výborně! Celkově ale Kubánci rybám moc neholdují a v obchodě na ně v podstatě nenarazíte.

Takže dnešní pointa? Těším se domů! Na kachnu se zelím, na guláš, na řízek, na rajskou a svíčkovou, a i když se zvyknout dá na cokoliv, fazole a rýži nechci chvíli ani vidět!